Ο ιστοχώρος του ΠΑΓΓΕΡΑΓΩΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ (Αττική)

Ιστοχώρος του ΠΑΓΓΕΡΑΓΩΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ (Αττικής).......................... Ο Παπάδος ο Πλακάδος ο Παλαιόκηπος ο Σκόπελος και ο Μεσαγρός εξουσία και κλήρος της γενιάς μας...........και φυσικά το λατρεμένο Πέραμα

Δευτέρα, 30 Σεπτεμβρίου 2013

Ο "Σοφός" Παναγιώτης Σκαρλάτος


Ο Παναγιώτης  Σκαρλάτος ήταν μια μεγάλη μορφή στην ιστορία του 20ου αιώνα για τη Γέρα. Ανθρωπιστής φιλόσοφος,  και συγγραφέας βιβλίων με θέμα τον "ΕΣΠΕΣΙΣΜΟ ή ΕΙΔΙΣΜΟ"  την ιδεολογία που   εισήγαγε στην παγκόσμια σκέψη και η οποία, σύμφωνα με το πιστεύω του , θα έσωζε την ανθρωπότητα. 
Για τον Π. Σκαρλάτο γράφει στην εφ. ΓΕΡΑ ο Στρ. Καραγιασσώτης¨( γερμανικη κατοχη και Εθνικη Αντισταση στη Γερα-ΜΕΡΟΣ Β και Γ΄) : Για τον Παν. Σκαρλάτο πάντως, πρέπει να σημειώσουμε πως, σύμφωνα με όλες ανεξαιρέτως τις μαρτυρίες, η στάση που κράτησε κατά τη διάρκεια της κατοχής ήταν άψογη. Με δικές του χορηγίες έγιναν σημαντικά κοινοτικά έργα (πλατεία αγοράς Σκοπέλου, γήπεδο Παπάδου, υδραγωγείο Μεσαγρού, πλατεία Δημοτικού Σχολείου Μεσαγρού), που έδωσαν μεροκάματο και ψωμί στους εξαθλιωμένους κατοίκους της Γέρας. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως μόνο για το γήπεδο Παπάδου δαπανήθηκαν πάνω από 3000 μεροκάματα.

Όπως δείχνουν τα ντοκουμέντα που δημοσιεύουμε είχε εκπονηθεί τεχνική μελέτη για τη δημιουργία «Παγγεραγωτικού Αθλητικού Σταδίου» που θα έφερε την ονομασία «Σκαρλάτειον»." 


 Παρακάτω δημοσιεύουμε το εξώφυλλο και σελίδες από τον τρίτο τόμο του πολύτομου έργου του.
Λεπτομέρειες θα δημοσιεύσουμε στην εφ. ΓΕΡΑ και στο μπλοκ, μετά την ολοκλήρωση της έρευνας του ΠΑΓΓΕΡΑΓΩΤΙΚΟΥ,  σχετικής με τη ζωή και το έργο του.
Στο τέλος δημοσιεύουμε κείμενο του μέλους του ΠΑΓΓΕΡΑΓΩΤΙΚΟΥ ΑΘΗΝΩΝ  Στρατή Γ. που δημοσιεύτηκε στην εφ. ΒΗΜΑ της ΓΕΡΑΣ




Παναγιώτης Σκαρλάτος,
 ο επονομαζόμενος "ΣΟΦΟΣ"

Το βιβλίο του ΣΟΦΟΥ "ΕΣΠΕΣΙΣΜΟΣ ή ΕΙΔΙΣΜΟΣ" ,
 στο οποίο περιγράφει την κοσμοθεωρία του
Το Οπισθόφυλλο του βιβλίου με  την αναγγελία για την έκδοση των επόμενων τόμων του συγγράμματος του 





Ο ΣΟΦΟΣ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ
Καλά μας το είπε πρώτα ο σκοτεινός Ηράκλειτος, καλά το επανέλαβε αργότερα κι ο άλλος σκοτεινός ο Άγιος Ιωάννης της Αποκάλυψης: «Εν αρχή ην ο Λόγος». Στα χρόνια της Αποκάλυψης , μόνο όπλο μας η Σοφία, η Λογική.
Σήμερα στην Ελλάδα του  2012 πολύ περισσότερο από κάθε άλλη φορά μας λείπουν οι Σοφοί που θα μας οδηγήσουν στα μονοπάτια του Λόγου.
Εβδομήντα χρόνια μετά την  Κατοχή, επέστρεψαν «ντυμένοι φίλοι» οι Γερμανοί να πάρουν τον ήλιο (την πράσινη ενέργεια), τα πετρέλαια, τον ορυκτό μας πλούτο, τα εξοπλιστικά. Αλήθεια τι κάνουμε σήμερα; Υπάρχει λύση και ποια;
Αν δούμε πώς επιβίωσαν οι παππούδες κι οι πατεράδες μας τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής, ίσως βρούμε τη λύση που αναζητάμε στα αδιέξοδα μας. Στη Γέρα ίσως τη βγάλαμε πιο «καθαρά» σε σχέση με την υπόλοιπη γερμανοκρατούμενη Ελλάδα. Όχι  πως δεν πεινάσαμε, πως δεν υποφέραμε, μα τα πράγματα ήταν πιο υποφερτά απ΄ τη  λιμοκτονούσα Σύρο, από τη σκελετωμένη Αθήνα.  Οι Γεραγώτες επιβίωσαν με το Λόγο κι ο Λόγος είναι Σοφία. Τα μαύρα χρόνια της ναζιστικής Κατοχής  τη Γέρα κουμαντάριζε ο Παναγιώτης Σκαρλάτος, ο επονομαζόμενος «ΣΟΦΟΣ». Σοφοί είναι που μας χρειάζονται και σήμερα.
Ο  «ΣΟΦΟΣ» ήταν συγκεντρωσιάρχης λαδιού στη Γέρα, δηλαδή «συνεργάτης» των Γερμανών, κάτι σαν άτυπος Δήμαρχος Γέρας. Την περίοδο της Κατοχής έφτιαξε πάρα πολλά δημόσια έργα κι έδωσε ψωμί σε πολύ κόσμο. Έφτιαξε δημόσιες βρύσες, πλατείες, δρόμους, γήπεδα. Μόνο για την κατασκευή του γηπέδου Παπάδου διέθεσε στους Γεραγώτες εργάτες 3.000 μεροκάματα.
Μα δεν παρέδιδε το λάδι στους Γερμανούς; Φυσικά το παρέδιδε. Μα πόσο έκρυψε σε κιούπια θαμμένα σε υπόγεια σπιτιών; Πόσο λάδι φυγάδευσε από τις αποθήκες του Συνεταιρισμού   κρυφά μεσανυχτιάτικα μέσα  από τον ποταμό του Παπάδου και θάφτηκε  μακριά από τη Μηχανή, χωρίς να πάρουν είδηση οι Γερμανοί κι οι καλοθελητές ρουφιάνοι;
Φυσικά και παρέδιδε ποσότητες λαδιού, μα τους έκλεβε στην ποσότητα, στην οξύτητα, στην παράδοση, παντού. Η προσφορά του την περίοδο της γερμανοκρατίας εκτιμήθηκε τόσο που όταν  μετά την απελευθέρωση φαλίρισε ως εργοστασιάρχης, ο κόσμος που του είχε εμπιστευθεί τα λάδια του , ούτε τον λιντσάρισε, ούτε τον κακολόγησε. Περάσανε κυβερνήσεις και κυβερνήσεις, δεξιά κι  αριστερά κοινοτικά συμβούλια, μα η πλάκα στην Πέρα Βρύση του Σκοπέλου, πάντα εκεί να μας θυμίζει το έργο του Σκαρλάτου.
Κάποιοι για τα πιστεύω του τον είπανε «Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΣΟΦΟΣ», κάποιοι «ΜΟΣΚΟΒΟ», στη λαϊκή συνείδηση το μόνο παρανόμι που έμεινε ήταν «Ο ΣΟΦΟΣ».
Ο Σοφός  ήταν ο πρώτος που μίλησε για Παγκοσμιοποίηση, αλλά με ανθρώπινο πρόσωπο, μια παγκοσμιοποίηση που θα βασίζεται στα πανανθρώπινα ιδανικά κι όχι στη σημερινή παγκοσμιοποίηση που επικρατεί η ασυδοσία του ανεξέλεγκτου, στυγνού, τοκογλυφικού και αιμοβόρου  κεφαλαίου.
Ο «ΣΟΦΟΣ» δεν ήταν ούτε κόκκινος, ούτε γαλάζιος, ούτε πράσινος. Στα βιβλία του μας δηλώνει  εκ πεποιθήσεως υλιστής, αντίθετος στον  κουμμουνισμό  και άθεος.
Πώς συμβιβάζονται όλα αυτά θα ρωτήσετε;  Δεν ξέρω , δεν είμαι Σοφός για να ξέρω την απάντηση. Ξέρω όμως ότι ο Παναγιώτης Σκαρλάτος, κατόρθωσε το ακατόρθωτο.
Ρωτήστε σημερινούς επιζώντες της εποχής και βρέστε μου έναν θρήσκο ή άθρησκο, αριστερό ή δεξιό που να τον κατηγορήσει. Μια απάντηση θα πάρετε απ’ όλους. Ήταν «ΣΟΦΟΣ».
Έναν «Σοφό» χρειαζόμαστε κι εμείς σήμερα, που να πιστεύει και να κάνει πράξη το «Εν αρχή ην ο Λόγος»
Καλή Χρονιά!  Κι είθε ο Λόγος κι η Σοφία να κυβερνούν τα έργα μας.
ΣΤΡΑΤΗΣ ΓΙΑΝΝΙΚΟΣ