Ο ιστοχώρος του ΠΑΓΓΕΡΑΓΩΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ (Αττική)

Ιστοχώρος του ΠΑΓΓΕΡΑΓΩΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ (Αττικής).......................... Ο Παπάδος ο Πλακάδος ο Παλαιόκηπος ο Σκόπελος και ο Μεσαγρός εξουσία και κλήρος της γενιάς μας...........και φυσικά το λατρεμένο Πέραμα

Κυριακή, 30 Ιουνίου 2013

Παπάδος ή Παππάδος ;



Είναι ενθαρρυντικό στοιχείο να λαμβάνουμε ηλεμηνύματα στον Παγγεραγωτικό που προέρχονται από τους νέους μας , οι οποίοι προβληματίζονται σχετικά με την ορθή χρήση και γραφή της γλώσσας μας.  Το μήνυμα είναι του Γιάννη  Καλάργαλη και το παραθέτουμε αυτούσιο. Στο τέλος  διατυπώνουμε την άποψή μας και περιμένουμε τη δική σας θέση.
Σ.Γ.

Ο Παππάδος πήρε το όνομα του από τους μοναχούς (παππάδες) που έμεναν στο μοναστήρι που είχε το χωριό στα βυζαντινά χρόνια. Είχε βρεθεί και τμήμα τοίχου της πρώτης εκκλησίας που έλεγε «Παππάδων Ταξιάρχης». Τα τελευταία χρόνια βλέπω να γράφουν αρκετοί το όνομα του χωριού με ένα π. Ακόμα και οι νέες πινακίδες έχουν λάθος γραμμένο το όνομα, αν θυμάμαι καλά μόνο μία έχει μείνει από τις παλιές που έλεγαν «Παππάδος» και είναι μετά από το Γυμνάσιο της Γέρας. Μου θυμίζει αυτό που είχε γίνει στην Αθήνα με το Γουδή που έκαναν λάθος τις ταμπέλες και το έγραψαν με ι αλλά ύστερα από διαμαρτυρίες των κάτοικων τις άλλαξαν. Σύμφωνα με αυτά που βρήκα και εδώ
από την στιγμή που το όνομα προέρχεται από την λέξη «πάππας» πρέπει να γράφεται με δυο π. Αυτά σας τα λέω αν συμφωνείτε και εσείς μήπως μπορεί ο Παγγεραγωτικός να κάνει κάτι πάνω σε αυτό το θέμα. Λεπτομέρεια για κάποιους, αλλά αυτές είναι που κάνουν και την διαφορά. Και όλα αυτά που έχω ακούσει για συντομία και ευκολία είναι απλά αστεία, αν είναι έτσι να γράφω και το όνομα μου με ένα ν άλλα μην με πει κανένας ανορθόγραφο.
Γιάννη,
Από πρόχειρη έρευνα σε λεξικά:   η λέξη παπάς έχει επικρατήσει να γράφεται με ένα π (Τεγόπουλος – Φυτράκης).
Το λεξικό της ΠΡΩΪΑΣ  δέχεται το παπάς , αλλά με τη σημείωση [γράφεται και παππάς].
Κατά τον Γ. Ν. Χατζηδάκι « η συνήθης γραφή παπάς αντί του παππάς δεν είναι ορθή»
 Στο ΛΕΞΙΚΟΝΟΜΗΡΙΚΟΝ  του Κοφινιώτη   :
παππάζουσι (πάππας) τινά, ονομάζουσι τινά πάππα (πατέρα) Ε408 +λέξις των νηπίων ψελλιζόντων
Πάππα, κλητ. ώ πάτερ, παπάκι, ως τινά παιδία καλούσι τον πατέρα ζ57 +
Στο Liddell Scott    έχουμε :
πάπας , ίδε εν λ. Πάππας
παπάς , 1. ο πατήρ  2. Επώνυμον πρεσβυτέρου ως και νυν
πάππας:  Βλέπε παρακάτω εικόνα.



Συμπέρασμα :
Κατά τη γνώμη μου (Σ.Γ.) έχεις δίκιο, αφού το παπάς προέρχεται από το ομηρικό πάππας, όμως υπάρχει ο νόμος της γλωσσολογίας (μπορεί να είναι κακός, μα είναι νόμος) που λέει ότι  Η ΧΡΗΣΗ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΕΙ  ΤΟ  ΛΑΘΟΣ.
Με βάση αυτόν  το νόμο  ο Παπάδος πρέπει να γράφεται με ένα π, εκτός αν υπάρξει «επ- ανάσταση» , η οποία  θα ανατρέψει το «νομιμοποιημένο λάθος του Παπάδου» και θα επαναφέρει «με επαναστατικό δίκαιο» το ορθόν «ΠΑΠΠΑΔΟΣ». Όσοι πιστοί  ακολουθήστε την αντίσταση και γράφετε τον Παππάδο με δύο π.
{ παρενθετικά μην θεωρείς ό,τι πιο παλιό και πιο έγκυρο κι αυτό είναι μια μεγάλη συζήτηση που δεν χωρά στις γραμμές τούτης εδώ της απάντησης}
Όσο για τα τελευταία χρόνια που αναφέρεις ότι γράφεται με ένα π, δεν  είναι το σωστό, αφού  και στις αρχές του 20ου αιώνα, ο φωτισμένος δάσκαλος ,Σχολάρχης των Σχολείων Παπάδου Γ. Πετρέλλης, που από ό,τι φαίνεται από τα χειρόγραφά του ήταν ορθογραφημένος,  έγραφε στα 1910 τον Παπάδο με ένα π.
Παρακάτω ακολουθεί απόσπασμα κειμένου του Γ. Πετρέλλη.
Απόσπασμα από επιστολή του Γ.Πετρέλλη.
Σε κόκκινο κύκλο η λέξη Παπάδος με ένα π.

Επίσης οι σφραγίδες των σχολείων του Παπάδου και τον 19ο και τον 20αι έγραφαν τον Παπάδο με ένα π, όπως επίσης και οι σφραγίδες της Κοινότητας. Μην νομίζεις ότι δεν το είχαν ψάξει το ζήτημα και μάλιστα στα χωριά μας ,που την εποχή εκείνη υπηρέτησαν την εκπαίδευση  εξαιρετικά μορφωμένα άτομα.



Να αναφέρω  επίσης ότι ο Ελύτης στο δοκίμιο του «Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΣ» γράφει τον Παππάδο με δύο π και στο «Άξιον Εστί» με έν π ,Παπάδος.
Πότε είχε δίκιο; Μα ο Ελύτης ήταν τρομερά προσεχτικός και ορθογραφημένος. Ε, λοιπόν είναι μια μεγάλη συζήτηση που δεν χωράει στις γραμμές τούτες. 
Προσωπικά , πάντως προτιμώ την ορθογραφία του «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» και την επί 140 έτη περίπου "επίσημα" ακολουθούμενη.  
Γιάννη, ευχαριστούμε για την κατάθεση του  προβληματισμού σου.  Πιστεύουμε κι άλλοι να ακολουθήσουν το παράδειγμά σου.


Σ.Γ.